Home / Motive / Cum a fost la Bucharest Craft Beer Festival

Cum a fost la Bucharest Craft Beer Festival

Bucharest Craft Beer Festival

Am fost la primul festival al berii artizanale din România, a fost exact asa cum se prezinta si industria pe care a promovat-o, timid si sarac, dar entuziast.

Bucharest Craft Beer Festival e prima initiativa de acest gen si salut ideea. S-a desfasurat in spatiul de la Verde Stop si la capitolul organizare mi s-a parut foarte ok.

N-au fost foarte multi producatori de bere artizanala, dar au fost aproape toti pe care ii avem. La capitolul “guest star”, raportez ca am baut si bere artizanala din Serbia si Bulgaria. S-a infiltrat chiar si un stand cu beri pseudo-artizanale din Noua Zeelanda distribuita de Heineken. Si, pentru ca face parte din aceeasi familie, cidrul artizanal a fost si el reprezentat.

Am baut o bere noua de la Zaganu (Adonis Pale Ale) care mi s-a parut destul de buna. Mai am nevoie de inca o  sticla pentru verdictul final.

La Ground Zero am gustat Spice Oddity, o bere de toamna cu scortisoara si ghimbir facuta in colaborare cu americanii de la Royal Docks. Nu e pentru oricine, dar am apreciat ca nu este foarte dulce si in ciuda ingredientelor neobisnuite a fost usor de baut.

Au fost prezenti si oamenii de la Sikaru, Csiki Sor, Clinica de Bere, Bereta TM si Nemteana.

In rest… m-am delectat cu cateva pahare din portofoliul Kabinet Brewery (Serbia) si White Stork (Bulgaria). Beri bune pe care mi-ar placea sa le mai gasesc prin România si alta data. Am ratat, din nefericiere, berea cu trufe a unui producator italian.

Bucharest Craft Beer Festival

Pretul berii a fost undeva intre 10 si 12 lei. Nu exagerat de scump, dar nici ca la festival n-a fost. Ma asteptam sa fie mai “amabili” producatorii la capitolul asta, mai ales ca ei sunt in faza de inceput cand “poporul” are nevoie de cat mai multe stimulente ca sa incerce bere artizanala.

La asta se mai adauga si o taxa de intrare de 15 lei, bani pe care n-am inteles de ce i-am platit.

Mancarea “de strada” a fost si ea prezenta. As zice ca a fost decenta (n-am incercat tot),  dar preturile au fost prea sus. Am platit 25 de lei pe o micro-pizza facuta pe loc intr-un cuptor montat pe o masina Land Rover.

Nu mai comentez faptul ca au avut un stand cu viniluri si unul unde puteai sa-ti tunzi barba, sper ca la anul sa fie inlocuite cu MAI MULTA BERE!

Din ce am vazut in jurul meu si am citit prin ziare, eventimentul a fost un succes, sper sa-l vad si la anul la capacitate (cel putin) dubla. Hai, noroc!

13 comments

  1. Berea artizanala nu-i chiar ieftina – faptul ca nu-i produsa industrial face sa-i creasca mai ales costul de productie! 10-12 lei e un pret decent pentru asa ceva. Iar intre “festivalul berii ” si “festivalul berii artizanale” nu-i corect sa punem semnul egal – e totusi vorba de “bautori” avizati! :-)

  2. Bună Răzvan,
    Noi am venit de la Sibiu la festival, via Brașov, unde ne-am oprit la Oktoberfest (mare prostie comparativ cu Craft beer fest ).
    La Verde stop a fost in general, cum ai mentionat, in regulă.
    Am discutat cu mai multi berari, am gustat multe sortimente, unele ne-au plăcut mai mult altele mai puțin.
    Regretăm că nu ne-am întâlnit personal pentru a discuta puțin despre berile artizanale.
    Noi distribuim Csiki sör pe Sibiu si sperăm că si Zaganu (deja vindem de anul trecut ).
    De fapt vrem să vindem produse mai “aproape de realitate” si care nu se găsesc pe IKA sau alte canale de retail.
    Cu bine,
    Multă sănătate,
    Cristina si Alexandru-Sibiu

  3. La capitolul mancare, in afara de Circus Pub, nimic nu a meritat !

  4. Festivalul mi s-a parut un mare succes judecand dupa reactia oamenilor prezenti,multi la primul contact cu berea ‘altfel’.
    Din ce am inteles de la unii expozanti,pretul pe bilet a fost taxa perceputa de catre organizatori.Asta e suportata de obicei de catre sponsori,parteneri etc. Si cum industria asta nu li se pare atractiva celor care cauta doar’numere mari’=puhoi de lume pentru a-si face publicitate…La taxa asta am inteles ca s-a adaugat si un procent din jetoanele incasate de catre expozanti(cam asta ar fi fost si ratiunea introducerii acestui tip de plata,pentru a cuantifica vanzarile).
    Pretul produselor a fost o tema recurenta din ce am sesizat.Producatorii ar fi vrut ca sa poata oferi la un tarif mai mic(desi sigur nu s-au suparat ei nici asa la ce trafic era) pentru a se promova.Nu cred ca Zaganu de pilda care vinde cu 6 lei paharul la Targul traditional de wk de la Agronomie s-a gandit ca da lovitura vietii la festival.La 15-20 de butoaie vandute in 3 zile,adica pana in 1500 de beri se alegeau doar cu un plus de cateva mii de lei.Nu cred ca era o miza!
    In opinia mea berile ar fi trebuit sa coste in jur de 7-10 lei/500 ml(clar Ground Zero nu se poate vinde la acelasi pret ca si Csiki Sor) la un festival ca asta si avand in vedere faza incipienta a industriei.Posibil ca atat sa fi incasat efectiv comerciantii!Daca Ground Zero poate vinde la Beer O’Clock cu 13 lei/500 ml,Zaganu 9 lei la 100 de beri,locatii horeca din Centrul Vechi cu toate costurile implicate…ar trebui sa poata vinde la 10 lei la 0,5(ei aveau pretul asta la 0,3) la un festival dedicat promovarii.
    Chiar ar fi util ca un expozant sa ne expliciteze reteta de cost a unui asemenea eveniment.Aici sunt oameni rationali care nu au pretentia ca o bere artizanala sa se vanda cu 4-5 lei ca la traditionalele festivaluri ale berii.Totusi nici 10 lei la 0,4l pret minim nu cred ca va face ca fenomenul artizanalei sa demareze in forta!(in timp ce scriam mi-am amintit de Terapia Platinum-buna,singura care se vindea sub 2 jetoane=10 lei,mai precis la 1,5 jetoane=7,5 lei/0,4).
    E adevarat ca am vazut la Oktoberfest-Munchen ca berea e mult mai scumpa decat in horeca(undeva peste 10 E/1L…in timp ce halba in horeca e 3-4 E).Dar trebuie sa intelegem ca mai avem foarte mult pana a fi un brand ca Oktoberfest.
    Probabil ca a doua parte a zilei de duminica le-a taiat considerabil din elan,avand in vedere descresterea vertiginoasa a numarului de consumatori.

    Am scris poate cam mult pe tema pretului,dar mi-ar placea sa vad berile artizanale prinzand forta.Si asa nu par a avea mult combustibil.Cand se discuta pe la mese despre accesibilitate,lumea era contrariata ca pretul e dublu aproape fata de ala de la vanzarile online.

    Cat despre beri,dintre cele incercate mi-au placut in mod special Nemteana,Kabinet Vertigo,GZ-Morning Glory,Zaganu Adonis si Csiki Sor varianta nefiltrata.

    • Noi am decis ca pretul de 1.5 jetoane e un pret corect(1 leu in plus fata de shop) si a doua zi am mai dat bere si in pahare de 0.5. La rubin am pus 2 jetoane pentru ca in shop costa 6.5 la 0.33. Fiecare producator stie ce costuri are, care e publicul tinta la care vinde si ce strategie adopta. Nu era nimic rau daca cineva vindea berea la 5 lei(asa am dat terapia acum doi ani la rural fest) insa daca o faceam si acum lumea mergea la pub si o gasea la 9-14 lei si apoi stramba din nas.

      Parerea mea(mai ales ca bautor de bere) e ca pretul de festival trebuie sa fie undeva intre pretul de shop propriu si pretul de pub.

      Costurile venirii la eveniment au fost destul de mari transport bere+cazare+mancare+costurile evenimentului), nu o sa ma apuc sa insir cifre pentru nu e cazul insa pot sa zic ca feedback-ul oamenilor care au baut Terapia a facut sa merite venirea. Sunt sigur ca la anul o sa fie si mai bine, mai ales ca o sa mai apara producatori si alte beri in portofoliul celor existenti.

      Ady: cred ca nimeni nu a vandut doar 1500 de beri :)

      • Mi se par foarte coerente explicatile voastre.Multumesc pentru ele,desi voi ati fost singurii care v-ati incadrat exact in acel interval pe care eu il vedeam fezabil pentru scopul evenimentului.
        Nu am fost atent la pretul din magazinul de la intrare,comparam cu ce preturi sunt pe la Quick Deli(fizic) si Berero(online) cele la care am gasit aproape intreaga paleta de artizanale romanesti.Trebuia intr-adevar sa existe o corelatie cu ce era la magazinul de la intrare.
        Din ce am scris amandoi,se pare ca parerile noastre converg in legatura cu pretul dezirabil pentru un festival.In afara de voi,nu stiu sa fie altii care sa nu fi pus ‘Horeca +’De aia am si dat exemple.
        Unde mai adaugi si ca la voi transportul a adaugat mult mai mult la cost…
        Se poate sa fi vandut mai mult…eu pe la altii auzisem de 7-8 butoaie sambata si am pus ca vineri+duminica nu au fost substantial mai multe(vineri multa lume dar putine ore,duminica usor invers).

        Una peste alta cred ca un asemenea festival ar trebui sa fie bianual(cred ca mai si septembrie),ca ar fi de dorit acelasi loc de desfasurare(poate si organizator,atat timp cat a parut foarte civilizata atmosfera).
        O buna popularizare,la care vor ajuta mult si cei care au fost ‘temerarii’ de la prima editie,ar face cred corectiile pe care lumea am observat ca le-ar dori.Un volum ceva mai mare si un target de clienti mai consistent ar mai acoperi din costurile fixe,pretul ar putea fi redus un 15-20% in medie.Ma gandesc ca ar ajuta si prezenta mai multora cu mancare.Daca la bere,in ciuda cozilor,mergea decent vanzarea(si aici daca e posibil,mai multe capete de dozator i-ar ajuta pe cei care inregistrau cozi mari),la mancare a fost foarte multa lume frustrata de timpii de asteptare.Vineri si sambata iti stricai seara dupa ora 20 daca-ti era foame!Noroc ca berea artizanala e consistenta.

        • Sunt si eu pentru prezenta mai multor standuri cu mancare. Si noi am mancat tot de la cei de acolo(de la fiecare in parte cate ceva) dar noi am avut norocul sa observam/stim cand nu e aglomeratie si sa luam atunci.

          Legat de pret: fiecare din berari stie de ce a venit acolo, ce costuri are etc. si si-a asumat pretul pus.

          Noi nu am avut sticle la vanzare in shopul de la iesire, cand am zis de pretul de shop m-am referit de pretul nostru de pe site.

          7-8 butoaie de bere vandute sambata mi se pare putin(asta daca nu sunt de 50l…chiar si asa ar fi putin)> Vineri am vandut ~500l in 3-4 ore(tinand cont ca lumea a venit pe la ora 19…)

          una peste alta, consider ca pentru prima editie a fost ok.invatam din mers si anul urmator o sa fie mai bine

          • Ok,mult succes in continuare!Ma bucur ca vanzarile au fost mai mari decat estimarile mele.

            PS.De azi vad ca e la Romexpo si festivalul de’street food’.Pe una dintre listele cu participanti apar Ground Zero,Nemteana,Perfektum si Sikaru.Sper ca numarul sa fie chiar mai mare si afisul de pe Metropotam sa nu fie la zi.(sunt si baruri trecute si poate aduc si ele indirect de la alti producatori)
            E bine ca artizanalele sunt prezente tot mai mult la astfel de evenimente.(Cand vazusem Silva la sponsor principal imi si imaginam cam cum va fi…malai si in farfurii dar si in pahare)Potentialul de promovare sporeste considerabil.

Spune tu, in cuvinte!

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com