Beer World

Ne-au plecat băutorii de bere

Speranțe, plângeri și berea ca brand de țară

În timp ce savuram un pahar de “Who’s a Good Boy?” (Hop Hooligans & Noah), am decis să citesc “Cum poate deveni berea din România un Brand de Țară.”

Vorbesc despre un articol de mari dimensiuni din revista Business Magazin. Textul se bazează pe  un eveniment/dezbatere realizat de revistă în parteneriat cu Asociația Berarii României.

N-am fost acolo, dar am să punctez ce mi-a atras atenția în articolul din revistă.

Doamna Julia Leferman, director executiv al Asociației Berarii României a deschis discuția optimist. Zice ca in ultimii 15 ani fabricile au fost modernizate, 97% din berea consumată în România e produsă local  și există 85.000 de locuri de muncă susținute de industria berii.

Lucian Ghinea, directorul general al Bergenbier Romania, e un pic trist pentru că “suntem în zona de creștere de low single digit” adică cresteri de doar 1-2% în ceea ce privește consumul de bere volumic. Tot el a mai remarcat  ca in piață există o tendință de premiumizare, dar și o prezență din ce în ce mai mare a producătorilor craft, care aduc noutate și diversitate în industrie.

Domnul Ghinea este îngrijorat și că un număr mare de români a plecat din țară și acum consumă berea altora.

În continuare aflăm că sub 10% din necesarul de hamei din România este acoperit cu agricultură locală și că infrastructura, Ministerul și legislația nu ajută dezvoltarea producției locale de hamei. La malț procentul e 60%, dar nu stăm bine nici acolo la producție.

Pe langă câteva cifre de creștere a categoriei superpremium, am aflat de la Dan Matei (Nielsen România) că la capitolul PET-uri, au apărut mai multe dimensiuni care mănâncă din cota de piață a PET-ului mare. (oh, nu!)

La capitolul turism, Calin Ilie, președintele Federației Industriei Hoteliere, își pune speranțele în UEFA Euro 2020, dar spune că cei 3 milioane de turiști străini care vizitează acum România ar trebui să fie 10 ca să conteze. El ar vrea ca și producătorii de bere să contribuie la aducerea de turiști străini. Domnul Ilie crede ca ar merge să avem un Muzeu al Berii și vizite organizate la fabrici.

Virgil Dimitrașcu, somelier de bere, a vorbit puțin despre diferențele dintre Lager și Ale. Apoi a povestit că din 2000 de oameni angajați în horeca (pe care i-a pregătiti el), doar 2,3% știau diferența dintre cele două categorii de bere. Virgil ar vrea să avem mai mulți somelieri de bere în România ca să avem un public mai educat. De asemenea, s-a arătat foarte deranjat de localurile care servesc berea în pahare răcite la congelator. (și noi, Virgil, și noi)

Tot el a mai spus că își dorește să găsească și în România un “beer bar” cum a văzut el în Belgia. Adică un bar “în care să intri și să găsești pe peretele din spatele barului stânga sus – Lager, dreapta Ale.” (???)

Cam asta e povestea, pentru mai multe cifre puteți să căutați revista.

Legat berea artizanală, singura mențiune pe care am găsit-o este observația directorului de la Bergenbier pe care am și marcat-o cu portocaliu mai sus. Despre micii producători independenți nu am citit nimic și nici nu știu dacă au intrat în discuție, dar probabil că ei nu fac parte din marele plan prin care berea va deveni un brand de țară.

Voi ce mai ziceți?

Tags

Related Articles

One Comment

  1. Pai pot sa zic eu urmatoarele:
    – am lucrat 7 ani la URSUS, mai exact la fabrica de bere din Brasov ca inginer (in mare parte pe imbuteliere).
    – marii producatori nu dau 2 bani pe muzee si istorie, in fabrica aia nu exista un muzeu al berii, cu toate ca fabrica are o istorie lunga. Foarte tarziu a venit ideea sa se faca zilele portilor deschise. S-a facut si un mic muzeu, insa dupa aprox. 1 an cladirea in care era a fost daramata.
    La un moment dat s-a deschis beraria Ciucas, in centrul orasului, iar ce era in acel muzeu, gasesti la berarie, cateva sticle mai vechi cu Aurora si Ciucas si ceva poze vechi de prin fabrica.
    Cum era sa ai un muzeu cu sticle vechi de Aurora, cerbul, Ciucas (sticlele acelea vechi de ulei), Ursus rosu si verde, etc., in care vezi evolutia (sticlelor, etichetelor, a brandurilor in sine, a retetelor), in timp si aici vorbim de mult timp, zeci de ani. Poti sa mai adaugi halbe, pahare, premii, etc….
    Am prins in cei 7 ani cateva grupuri de turisti straini, care au vizitat fabrica, erau serviti dupa cu bere – luam bere din imbuteliere cu lada si le duceam sa bea, in cantina, ca altundeva unde. Unde pui ca daca doreau sa cumpere ceva, ce sa cumpere ???, nici bere nu puteau, pentru ca nu se vinde direct din fabrica.
    Cand am fost in Praga, cu vreo 100 km inainte de Praga, in Humpolec este fabrica celor de la Bernard. Nu primeau grupuri mai mici de 10 persoane, insa contactandu-i au fost de acord sa ma primesca doar pe mine si pe sotie.
    ce sa mai zic de servire, i-ti spala paharu cu apa dupa care ti-l clatesc cu bere, pe care o arunca si dupaia il umplu 9ca o paranteza la paharele racite in congelator).
    Turisti romani ……si daca incercau nu primeau aprobare, doar studenti, 2-3 ore , repede ca aici se face productie .
    Cele 2-3 companii mari care detin 90% din brandurile romanesti vand bere oricum , nu le trebuie lor turisti si nici muzee sau trasee speciale.
    Insa, cred ca micile fabrici de bere au nevoie de asa ceva, sa se stranga in asociatii, sa deschida localuri iar turistii cred ca le vor cauta ei singuri, asa cum si eu fac atunci cand ma duc in alta tara.
    Dar, timpul ne va lamuri in legatura cu aceste lucruri.
    Pana atunci, sa aveti spor.

Spune tu, in cuvinte!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button
Close